Friday, October 15, 2010

caRa eFektiF nAk jD kaYe......

best x tajuk tu... still lg dlm mood bajet ni..ahakss...aku sker tol time pembentangan bajet..sbb aku mmg ske le sesgt ngn DUITttttt.... x kire le dia dlm bentuk dollar ke...ringgit mesia ke...rupiah ke..dinar ke..ape2 la..asalkan nama dia duit..mmg aku skeeeeeeeeee sesgt ngn dia ni... ok..ni aku nk share ttg cara2 nk jd kaye...yg aku rs effektif le......sbb aku dah buat mende2 ni...(tp x bermakna aku dah kaye la..sbb...jeng jeng jeng...bc dulu kt bwh ni...)

Caranyer ialah:

1. kene ade objektif ms depan...nape ko nk simpan duit???sbb nk beli kaching??bkn kucing la...kaching!!!brg kemas...heee...ni biasenyer target aku lah...sbb nk beli kete cash ke?sebb ape?mesti ade sbb tau...sbb..kalo korang xde sbb nk simpan duit...mmg le korang xkan simpan duit...

2. selalu keep track ngn duit korang..mn sumber2 pendptan korang..keje hakiki ke...part time ke...bonus ke...keep track laa....dan keep track brape total blnan yg korang dpt...rekodkan ye....


3. wat track rekod utk perbelanjaan korang gak...haaaaaahhh...bajet bln2...kene plan...kalo korang dah bajet banjer dapur cume RM300..so make sure korang spend less than RM300 tu..pastu belen dia tu..simpannnnnn...jgn wat beli mende lain lak!!ni aku penah wat...korang tau..sampai bwg putih kalo aku bajet sekilo RM5 pastu tetibe rege dia naik jd RM6..so aku beli RM5 jek..yakni..x cukup sekilo la...hahahha...ikot bajet RM ye...bkn bajet brape byk...so kalo korang bajet beras utk sebln 20kg dgn rege RM60 cthnyer..kalo tetibe rege beras yg biase korang mkn tu naik...kene le korang tuko beras yg lebih murah or kurangkan kilonyer jd 15kg jek ke..yg penting..dlm area spend RM60 tu jek..

4. Kene ade bajet utk lain2...haaaaaahh...ni penting sbb mende ni la yg selalu wat korang overbajet..eceh..mandai jek...eehhhhhhh betol la...sbb..walau mcm mn disiplin pun korang follow korangnyer bajet plan..still adeeeeeeee jek mende yg tetibe tau...nk kene pakai duit...cthnyer..tetibe tyr kete bocor ke..kene tuko tyr ke...kete rosak ke...hahhh...ni sellau mkn banjer yg agak besar..dulu aku sellau tarok RM200 utk banjer lain2 aku..n...kene igt..bkn nyer tetiap bln tau kite gune bajet lain2 ni...kdg2 x gune penuh pun..cume gne separuh or suku..n kalo bernasib baik..langsung x gune...bile x gune..simpan lagi.....


hahh..tu lah antaranyer yg aku wat..tu dulu ms aku ade target..yakni aku nk nambah bilik kt umah kg...dulu...korang caye x...dulu tu aku dpt nyimpan RM10k dlm ms sethn..sdgkan ms tu gaji aku n En Dell masih ciput jek..iye la..baru2 keje kan..baru nk idop kate org tu...korang bygkan kalo aku teruskan ngn displin gitu...huhuhu...mmg bleh jd kaye tau!

tp skang tidak lagi..wakakka..nape??

ahhhh...sbb tu le aku tarokkan 'kene ade objektif' tu kt no 1...sbb aku skang xde objektif....so aku dah x buat ape planning..tetiap bln aku berbelanjer jek ikot napsu napsi...wakakkaka....tu yg selalu overbajet n aku x pedulik pun kalo tetiap bln duit aku cecukup jek n xde nyimpan langsung...huk huk... bkn le aku xde bajet plann..ade...tp xde le sedetail dedulu tu..skang ni aku wat bajet general jek ape yg perlu di byr...bil2,bbysitter,anak2..seme jek secara title jek..aku x detailkan dgn specifik RMnyer...hahha..tu bkn bajet namanyer..tu namanyer..ade duit byr hutang jek..ekekekke...


hurmmmmmmmmm..........sempena dah wat entry ni kan..aku nk start balik lah set objektif....bile ade objective...baru le aku smangat skit nk wat bajet bln2....

p/s: bile hidup dah dlm zon selesa..gini le jdnyer...hurmmm..manusia mudah lupa!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger