Friday, November 5, 2010

Jual Bayi or Buang Bayi??

Aku rase isu ni mmg xkan basi2..sbb...mmg setiap hari ade kisah psl manusia buang bayi sana sini... dah mcm2 gomen wat usaha banteras gejala sosial ni... dah x bleh nk banteras maksiat dah..napsu napsi ni mende yg subjektif...aku x salahkan gomen... ntah dah x tau nk salahkan sape dah dlm hal ni... bg aku...aku doakan utk diri aku n anak2 serta generasi aku dilindungi dr gejala ni...mintak2 dijauhkan lah..nauzubillah....

ade plak citer kdg kala kite dgr psl manusai yg sanggup jual anak sendrik sebb dah x mampu nk sara...jual anak dpt duit n bdk tu pun maybe dpt famili yg lebih baik kot... ntah le..tu nasib la kalo dia x jual kt sindiket yg gune bby utk cari sedekah ke hape kan?

so kembali pd persoalan aku td... mn better??? dr segi morality nyer aku rs dedua x elok...tp dr segi lain plak??? maruah?ekonomi maybe?personality? which is better?


JUAL OR BUANG???

2 comments:

  1. Pada saya semua tu takkan wujud kalau mak dan ayah mereka bagi pendidikan agama yg cukup, kawalan terhadap anak2 mereka.. Maruah sememang nya penting pada keluarga, lagi2 pada ibu bapa yg ada anak.. tapi ekonomi, untuk jual anak tu rasa tak patut la.. kalau dah terlalu miskin pun pasti ada badan kebajikan atau lembaga zakat yg boleh beri bantuan untuk golongan fakir miskin kan.. Sedih nya bila tgok dalam surat khabar yg org buang bayi ni, sampai ada yg tergamak bakar idup2 plak tue, betapa rasa kemanusiaan tu dah hilang dalam diri mereka yg sanggup buat mcm tue.. baik mereka jual la lagi bagus dari mereka bunuh bayi yg jiwanya kudus tue..

    ReplyDelete
  2. betol tu...kdg kala perbuatan menjual bayi kelihatan lebih elok dr membunuh or membuang bayi kan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...