Sunday, March 28, 2010

Tuisyen : Ape kepentingannyer dlm kehidupan anak2...

"Kawan2 kakak semua pegi tuisyen bu!" tu ayat kakak pg td..tetibe jek...aku pun tanye balik..kakak nk pegi tuisyen ke?"xnak lah!" katenyer sambil berlalu pergi...hurmmm....terdetik dlm hati...penting ke tuisyen utk anak2? skang ni pegi tuisyen dah mcm kewajipan lak pd seme bdk2..ibu bapa pun dah mcm jd satu keperluan lak hantar anak2 pegi tuisyen..aku dulu xde g tuisyen pun!iye lah..mak bapak x mampu nk hantar tuisyen..so studi le sendrik..mengikut kemahuan n kesedaran sendrik la..xde timepressure...xde pressure pun!ske hati aku jek time bile aku nk stadi!!!uhuhuh..sib baik bleh sampai tahap ni!aku pun bkn rajin bc buku...tgk tv rajin la!!!ahaks...


Budak2 darjah 6 yg nak amik UPSR thn ni sedang bertuisyen dgn aku kt Pusat Tuisyen Fikrah.

Tp bg aku n hubby lain lak...maleh nk hantar anak2 pegi tuisyen..bkn ape..tgk kebolehan anak2 gak..takat ni kak long mmg x bleh g tuisyen...sbb dia bkn org yg muktitasking..hantar tuisyen rugi jek..unless kalo aku nk hantar private class mungkin elok..tp...kalo tuisyen..hurm..baik xyah..so la ni..anak sulung aku tu duk berprivate kelas ngn aku jek la..ape2 subjek pun..termasuklah maths!!!huwahahahha....secara x langsung aku dah ter terer lak subjek maths daarjah 4,5 n 6..ekekekke...tp kalo stuck kene gak kol pijot...(huhuhu...pijot my saviour!)..


ni la kak long time kene tuisyen ngn aku...huhuhu..jenuh tau ngajo anak sendrik..asik hangin jek!


nampak la gak perubahan dlm pembelajaran dia..tp tu la..aku pun bkn byk ms sgt...balik umah dah wat keje2 surirumah..masak,kemas,tambah lak si kecik tu kalo dah jumpe ibu dia mmg asik nk 'mengelonnn'.... jek..so 1 hari aku bleh spend dlm 30mins jek...utk mentuisyenkan kakak...kdg2 tu fail!sbb keje sekolah dia jek dah sebakul!kesian plak aku tgk...hari2 ade homework...time dia xde homework jek aku wat reviison ngn dia..kalo time dia ade homework...mmg dia akn siapkn homework sampai nk tertido! tp kalo sabtu n ahad...mmg leee.....kene ngadap aku lak!

kalo tgk jadual kehidupan dia mmg kesian kan?pack betol! tu xde tuisyen tu!kalo kene g tuisyen!ade students aku tu pegi tuisyen almost every night!plus saturday n sunday!huwaaa!!!!penatnyerr otak!
so itu antara reasons aku x hantar anak pegi tuisyen...kalo tanye encik dell lagi le..." alaaa....xyah g tuisyen..dulu ibu ngn ayah x gi tuisyen pun bleh hidup gak... kalo rs nk masuk U blajo le pepndai..kalo x...kene le pk cara lain nk cari mkn sok..amik le kelas2 menjahit ke hape..xpun nanti ayah bukakan bisness ape2..kakak run jek"glup!!!senangnyer pemikiran dia kan?huhuhu



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger