Friday, October 15, 2010

nAik haJi Lagi ke???

 
Musim haji tiba lagi...syok tgk para jemaah haji pegi Mekah menunaikan haji.... tiap kali musim haji tibe..aku sellau tanye diri...bile lee gamaknyer aku nk naik haji ek??? bkn psl duit blom cukup..alaaaaa...duit boleh di cari... bkn psl nama blom naik...ekekke...register tabung haji pun blom lagi weih..hek hek..tp cume aku rs aku blom betol2 bersedia nk naik haji....hurrmmmm

org kate...kalo g haji nanti rezki kite makin murah...hidup kite lebih di berkati...mcm2 lah...iye la...pendpt org..masing2 lah kan... kate org gak..kalo ade duit..trus jek naik haji...jgn disimpan2 duit tu..nk wat ape... bg aku lak....bkn masalah duit...


mslh aku...:

1. anak2 aku kecik lagi..x sampai hati nk g tglkan depa...mmg le ade sedara mara yg bleh take care depa..tp aku xnak le susahkan org lain...kalo aku nk g pun..bior le anak2 aku dah beso pjg...kalo mintak tlg org tgk2 kan pun..xde le tahap menyusahkan org kene suapkan n mandikan anak2 aku...

2. aku blom pasti lgi duit aku ni betol bersih ke...hekk...aku ni byk hutang piutang..biase la..time mude ni la nk kumpul rete bende utk kemudahan hari tua n anak2..so bg aku...hak2 org lain kene le aku uruskan dulu...sblom duit aku tuk naik haji tu aku simpan...hak mak bapak aku tetiap bln..pun kdg2 aku kantoi gak bg...heee...hak anak2...hak org miskin...mcm2 lah hak2 org sekeliling aku..yg aku prasan or x prasan....aku xnak le aku beriye berjimat simpan duit..pastu aku abaikan hak2 org tertentu yg mmg ade bhgn dlm duit aku tuh..isk...x patut...


3. kalo bleh aku nk pegi skali harung ngn hubby n anak2 aku...heeeeee...kene le kumpul duit byk skit kan???


dulu igt lg..ms aku kecik2...ade pakcik dkt ngn umah aku bukak kedai..rege brg2 kt kedai dia bleh di katekan mahal le berbanding kt tpt lain...tp disebbkan kt area umah aku tu xde kedai lain..so kalo terdesak tu kene le gak beli kt kedai dia...mahal dia ade le 20-30sen berbanding kedai lain..pastu pakcik tu berkire weiiiiiii!!!! kalo biskot tu terlebih seketol pun dia tarik balik gak tau!!!huh!!! so aku ni sellau le kalo marah kt dia.. aku kate...iye la..dekut sgt...cecepat le cukup duit ko naik haji...ngeheheh...elok kan doa gitu...iye la..kunun2 kalo dah pas naik haji tu dpt le dia ubah prangai...heeee...pas aku dah kawin n pindah ni..xtau le aku dia naik haji ke x...heeee.....tp bile aku balik kg...aku tgk samaaa jee...kaye raye pun idak..prangai pun sama jek kot??hak hak...

pastu ade lg satu citer ni...sama gak...contractor ni hah...x byr gaji n payment En Dell...dgn alasan...payment lambt etc..alaaaaa...sedara gak....biase la..bile dpt payment..kate duit dah abis sbb byr hutang2..so dia byr kite lebih kurang jek..tolak sana tolak sini..ntah hape2 dah dia ni menolakkan..sbb dia sedara..maleh le kiteorg nk ungkit n berkire...tp time keje dia stuck..muke sedara ni gak dia mintak tlg siapkan projek dia...alaaa...stndard la....so..mcm biase le..kiteorg doakan jek dia cepat kaye n dpt naik haji...mudah2an balik t dia dpt hidayah n ubah le prangai dia....dia ni g umrah dah beberapa kali..tp prangai sama gak..maybe ms g umrah x sama kot kene 'sebat' ngn masa naik haji...hurmm...xpe lah....dgr kate thn 2012 dia nk g haji..alhamdulillahhhhhhh..pegi la....

tp bg aku..nk naik haji n dpt haji yg mabrur..bior le duit yg kite gune utk g sana tu bersih..baru le dpt hidayah n terbuke hati n bertambah iman dlm diri...kalo duitnyer dr hasil...menyanyi ke...berlakon ke...heeeeeee...mcm artis2 kite tu...gitu le jdnyer..balik dr Mekah..sama jek..xde perubahan prangai n xde peningkatan darjat keimanan...nk g ke tanah suci bior le xde org yg masih simpan 'sakit hati' ngn kite... sbb tu kene wat kenduri n ms kenduri tu jemput le jiran2 sedara mara..kwn2..dgn tujuan ms tu dpt le kite mintak maaf n halalkan segala ape yg kite amik or teramik dr dia...setelkan semua....tu lah yg kite bleh wat setakat termampu...kalo ade yg kwn2 dah terlost contact ke..kite cari n x jumpe...patut kite byr hutang dia dgn bersedekah atas nama dia...tu lah setakat yg termampu kite buat...

ni x...kebykkan org skang aku tgk..g haji 2-3 kali...iyelah duit byk...tp prangai x brubah...tiap kali dia naik haji..org2 yg dia berutang cume bleh kate..."thn ni dia naik haji lagi..tp hutang aku RM500 yg 5 thn lepas blom byr2..kalo aku simpan duit tu dlm tbg haji pun dah branak pinak dividennyer.." heee....

so...bg aku..bior tentu aku dpt naik haji sekali jek seumur hidup aku ni...yg penting..aku dpt HAJI MABRUR ...bkn senng nk dpt tu tau!!!


p/s: SEMOGA SEMUA JEMAAH THN NI MENDPAT HAJI YG MABRUR...aminnnn.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...