Tuesday, September 21, 2010

Aspek Persaraan kite...

Pg td sempat nonton MHI...ade citer psl aspek persaraan...juruckp dijemput dr www.fpam.org.my ..timbalan pengerusi financial planning Malaysia..En Tan...err...nama penuh x sempat nk bc...or...nk hafal..heee...si Fetri yg interview..dia tanye mcm2 gak..tp di sebabkan En tan ni kurang fasih berbahasa Melayu..so..dia semcm x menjwb sgt soklan si Fetri ni...alahaiii...tajuk and isu yg menraik..tp malangnyer..kupasannyer kurang...tp aku rs..sbb dia lebih kepada nak pomot talk dia yg akan diadakan pd Oktober ni..talk psl isu persediaan persaraan ni le...(sile rujuk website dia ye,,utk maklumat lanjut)..

so aku plak tertarik nak diskuss isu ni..tp dr perspekstif aku sendrik la...yekkk....topik pg td gak menyedarkan aku ttg ape yg dah aku prepare utk persaraan aku sok?errr...aku xmo weih hidup sok tetua jd beban anak2...iye lah...aku ni bknnyer keje gomen..xde pencen...cume ade la wit kwsp yg x sbrape sen tu...huhuhu...kalo ikotkan sampai aku pencen sok..wit tu cume bleh bertahan utk aku hidup lagi lebih kurang 15thn jek tau!tu kire mengambil kire kos cume berbelanja sebyk RM1k jek sbln...cume duit mkn jek la...xde wit jajan or wit jln2...huk huk..sedey...

kat bwh ni aku listkan lah..mengikut ape yg aku fhm dr En Tan td...n mengikut ape yg aku sendrik prepare seskit utk diri aku la...

  1. Start wat pelaburan dr skang eg: pelaburan hartanah, dana2, equity etc
  2. Medical preparation eq insurans kesihatan, medical card etc : penting ni yek..memandangkan sok2 dah tua kompom asik sesakit jek... kalo amik insurans dr muda..kos byr bln2 lagi murah berbanding amik masa dah tua sok..plus...insuran sskang pun ade yg berbentuk simpanan gak..
  3. walaupun dah pencen sok..jgn benti melabur...truskan melabur tp amik lah pelaburan yg kurang berisiko..kang kene heart attack lak kalo tetibe saham jatuh n duit seme abis..baik2 nk hidop lagi 10 thn..tgl lagi 2 thn jek..ekekke..pendek umor...huk huk
so itu jek la preparation aku wat ms skang ni...dlm sibuk2 ngumpul rete utk anak2 dlm ms yg sama duk tunggang langgang membesokan anak2..kene gak ade preparation utk ari tua sok...tol x?



p/s: hurmmm...korang ade cara lain x utk disharekan???mai le kongsi2 idea...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...