Sunday, September 19, 2010

Miskinkah Malaysia ni??

Kalo kite tanye diri kite..miskin ke Malaysia ni?? Kalo korang tanye aku...heeeeee...bkn le akku x sronok jd rakyat mesia...tp dedulu tu aku penah tingin nk duk obersea tau...malahan sampai la ni pun aku tingin nk keje kt Brunei..heeeeeeee.... dulu tu aku tingin nk keje kt Australia..penah gak ade rase nk duk kt Dubai..after aku tgk rancangan Oprah yg kate kt dubai xyah bayar bill letrik...bill air..bill facilities seme kerajaan bg freeeee!!!!penah gak nk duk kt America..sbb kt situ org2 yg xde keje..or penganggur ni depa bg elaun..heeeeeee.....

Pastu arini ms jenguk2 tenet..aku terbc psl tale of two americas..tu tajuknyer la...citer dia lebih kurang story mory the mornng glory pasal gaps kekayaan n kemiskinan yg dah jd semakin ketara kt America tuh.. yg kaye jd makin kaye n yg mesekin jd semakin mesekin le..sbb...tax yg tinggi n melampau...yg kaye kompom le bleh byr cukai yg dikenakan..tp yg miskin n golongan sederhana..tax depa still tinggi n depa kene struggle utk byr tax tu..cian kan??

hurmm..kt mesia ni ..aku rase x semua kot yg byr tax???heeeeee....pekerja2 gomen n bdn berkanun mcm aku ni..errr...wajib yek..lgpun...aku dah subscribe potongan cukai berjadual..huhuhu..tetiap bulan dia dah potong gaji aku utk cukai..so aku kene le taksir cukai aku every year..sbb aku nk mintak balik duit aku yg terlebih bayaar tuh...heeeeeeeee....plus..aku rs xde la membebankan sgt...sbb ade byk pelepasn yg di beri...kalo beli komputer 2 thn sekali kot..ade pelepasan,buku2 sekolah anak n aku ..heee....,insurans pendidikan...kwsp...zakat..etc..ehh...byk gak la yg di bebaskan...sbb tu le sellau aku ade lebihan byran...heeeee....

plus..gak kt mesia ni..kalo gaji kurang dr RM2.5k ..xyah byr cukai dulu...setakat kene byr cukai jln jek la...heeeeee....tu pun kalo korang ade kete..kalo takat naik beskal..xyah byr cukai...motor pun xde road tax kan??dulu ade...tp atas dasar ehsan kerajaan yg amat prihatin..cukai motor dah mansuh..cukai kete pun dah kurang....


n kt mesia ni xde la plak kite nampak byk sgt org yg x brumah berkeliaran kt tepi jln...xde la mcm kt america tu kot?sampai kene ade ghetto...huuuuuuuu....ade lh gak org x brumah kt mesia ni...tp depa tu aku rase lebih kpd mslh attitude dr mslh payah nk cari mkn or cari keje kt mesia ni kan?? still aku tetap sokong lah cdgn dato' sharizat nk wat umah ala2 ghetto utk org2 x brumah tu...

sbnryer aku bersyukur jd rakyat Mesia...xdelah aku ni kaye sgt..tp kt Mesia pun ramai jutawan tau!!!jutawan RM la...kalo kire dlm dollar or Euro depa blom nk jd jutawan sgt kot...heeeeeee....tp ..kalo aku yg cume Ribuan jek kt Mesia ni nk jd jutawan..bleh le aku pindah ke Indon yek...hakahkahka....maunyer aku jd Billionaire kt sana!! hussshhh!!! xmo la..kang aku kene bakar lak kt Indon!!!huhuhu...kalo nk mati kene bakar pun..bior le kt tanah air sendrik...hik hik...


~Malaysiaku Permai~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger