Sunday, June 20, 2010

Bila UPSR dan PMR dimansuhkan...

Buletin Utama malam td amat memeranjatkan aku...cdgan dr Menteri Pelajaran kita kate nk mansuhkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Peperiksaan Menengah Rendah (PMR)...alasannye supaya pelajar lebih fokus kpd peperiksaan awam jek..yakni Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)...so dr darjah 1 hingga lah ke tingkatan 4 tu..cume pekse biase2 jek la yg dibuat kt sekolah tu...alasannye lagi supaya cikgu2 bleh fokus pd aktiviti2 kokurikulum pelajar instead of fokus pd peperiksaan UPSR or PMR ni...

Sbagai ibu dan tenaga pendidik aku rs sedih lah... sebagai ibu or dr lubuk hati seorg ibu ni...aku rase ..kalo le UPSR or PMR ni lupus...mcm xde arah lak anak2 aku..xde target...xde impian...iye lah..aku selalu kate kt anak aku yg nk amik UPSR thn ni...kalo dia dpt semua E pun dia sure dpt gak g form 1 kan? bkn aku nk kate kt dia UPSR ni xpnting..xde...malahn aku soh dia cube yg terbaik..cume aku xmo dia overstress...aku sronok bile dia anggap UPSR ni satu titik penting dlm hidup dia...sronok tgk dia struggle utk achieve impian nk masuk sekolah bestari...nak masuk sekolah asrama penuh...nak masuk MRSM..nk ade portfolio mcm ibu yg achieve 5A dlm UPSRnyer..(heee...puji diri sendrik skit)..nampak x mcm mn impaknyer sebuah exam yg maybe dianggap dah x penting or dah x relevan oleh sistem education Malaysia ni dlm hidup seorg pelajar...tgk dr sudut psikologinyer..tgk dr sudut betapa dr titik itulah permulaanyer dia membentuk motivasi diri dia..serta dr titik itulah jgk dia membina impian dan cita2..

sape kate bile dah terlalu exam fokus pelajar dah kurangkan aktiviti kokurikulumnyer??? Dari ms aku sekolah lg dulu..xpenah plak ms aku darjah 6 jek trus seme aktiviti lompat tinggi aku, lompat jauh aku, netball, bola baling or acara padang aku dihentikan oleh cikgu..x penah!! ape jek aktiviti sukan..cikgu malahan bg sokongan utk trus ke pringkat lebih tinggi..sampai jd wakil state pun aku penah tau..tp x pegi..sbb mak aku x bg...eheks...korang tau... aku x pegi pdg ms hari2 pekse jek..ngehehhehe....tp tgk le..result tetap mantap... nampak x? dr situ gak secara x langsung guru2 membentuk pelajar menjd lebih kompetitif dan mampu saing dlm semua bentuk environment...bygkan kalo dah xde pekse2 UPSR or PMR ni...aiseyyy...satu kerugian aku rase....


Maybe UPSR dn PMR ni dikatakan x penting or x relevan lg sbb 2 exam ni cume pepriksaan sekolah..x effect pun..x lulus pun still bleh pegi ke pringkat strusnyer...oklah kalo nk kate gitu...so tuko lah status PMR tuh!igt x ms dulu PMR tu nama dia ialah SRP (Sijil Pelajarn Malaysia)...haaahhh...ni lah peperiksaan yg aku amik... kalo x lulus BM or Maths...jgn harap dpt msuk form 4!!! hahhhhh...ni baru betol..pastu beramai2 lah org kelulusan setakat form 3 jek...tp dulu sistem SRP tu dimansuhkan sbb..xnak ramai sgt mude2 dah x g sekolah...n byk sgt berlaku gejala sosal sbb bdk2 yg dah x sambung skool ni... la ni..kalo mansuhkan plak PMR tu..ramai2lah pelajar yg hidup leka sampai form 5..pastu ramai2lah fail SPM plak..sbb x sedo ade pekse..tup2 dah sampai form 5....kene amik pekse penting lak..SPM..ms tu dah terlambat lah kan??aiseyyy...bg aku...PMR tu kene ade sbgi pringatan pd pelajar...jgn leka...lg 2 thn ade SPM lak...kt mn kedudukan otak kite ni setakat PMR???so ade ms lg 2 thn utk improve diri, strategisekan ms depan yg kite nak..manusia ni kan mudah lupa dan kene selalu di igtkan.. or diberikan sedikit2 sebyk kejutan or dugaan sbagai pringatan ms depan... x gitu???

Aku kaji skit dr sudut professional...maybe menteri kite nk pelajar kite ni lebih praktikal dr akademik yg berkonsep teori kot???hurmmm...kalo gitu baguslah...tp drpd lupuskan peperiksaan...baik ubah skit silibus..supaya ia lebih berkonsep praktikal..suruh pelajar buat more field work compared to just belajjor mende teori jek... cthnyer kalo tajuk membuat laporan..suruh lah pelajar wat actual report..pegi interview real people etc...ok x?

Aku pk lak dr sudut lain...pasni sure lah xde le pusat2 tuisyen utk subjek2 UPSR or PMR...or seminar persediaan peperiksaan USR or PMR...yg ade utk SPM jek..pusat tuisyen pun cume bleh run utk subjek2 SPM jek...sbb biasenyer...parents x anto anak2 ke pusat tuisyen kalo xde pekse2 penting nih!!betul x?

Bile UPSR dan PMR dimansuhkan..nampak mcm peperiksaan ni 'loko' sgt ke?ok la kalo nk kate x di iktiraf kt mn2..iyelah...kalo takat ade sijil UPSR or PMR..xde nyer korang dpt jd engineer ke..or dpt msuk IPTA or IPTS kan??tp bile di katekan dah x relevan sbb ia cume setakat pringkat sekolah jek..dan bukan peperiksaan awam mcm SPM tu..nampak mcm seolah2...peperiksaan pringkat sekolah x penting ke??kalo gitu..xyah le masuk sekolah... duk umah pehtu amik SPM jek???dah tu ramai2 fail SPM...yahoooo!!!!mesti anak aku ske sbb xyah g sekolah...hak hak hak..

Entahlah... rs mcm pengorbanan pendidik ni dah x bererti lak...kecik ati weih!!!!Dah le..malas nk citer..sedih sesgt...nk kate merajuk pun ade gak ni...tp aku nk mrajuk kt sape?cikgu2 ni kan..kalo mrajuk kang sape yg jd mangse???anak2 murid gak..x sampai hati nk jdkan depa mangse... xkan aku nk majuk ngn mentri pelajarn sbb wat cdgan gitu...bkn dia kenal aku pun...huhuh...xpe la...mrajuk dendiam jek...huk huk huk

p/s: entry xde gambo lagi..sbb sedih sgt...

3 comments:

  1. bad idea. students need to be challenged and stimulated. without a good standard of exams students will suffer in the long run. they are resilient. instead of making it easier and nicer on the surface, get down and dirty in making sure future generations are not wasted. LOOOONG RUN! not short term. QUALITY

    ReplyDelete
  2. tak thrill la kalo tak de upsr n pmr...tyme aku dulu mak siap kan air penerang hati lg utk duduk ujian penting nih...tyme tunggu result berdebar plus seronok jer...skrunk nih pn byk jwtan yg memerlukan pmr nih...pas tu...kalo yg skool smpai tingkatan tiga..xde dh la sijil pmr...nk tulis kat resume tu nnt bagaimana la agak nya....pencapaian ujian biasa je ..sy pun xsetuju kalo dimansuhkan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger