Thursday, June 24, 2010

Macam Mana Nak Hidup Berjimat???

Economic downturn kate omputeh...org melayu lak kate... ekonomi merosot... tu lah yg terjadi skunk...


Macam mana nk hidup berjimat cermat ni?? Hahhhhhhhhhh..... kat bwh ni aku listkan cara2 dr pembacaan aku tru e.How.com...dgn sedikit penambahbaikan dr aku...huk huk


Langkah 1:
Senaraikan perbelanjaan korang... or kalo korang mmg spisis x reti wat senarai mcm aku lah hek hek...korang bleh lah wat senarai ape mende yg korang dah beli dlm minggu ni..pastu tgk balik senarai tu..maybe ade yg bleh di cut kot??mcm mende2 yg kite actually xyah beli pun x mati kan? so next week..please cut kos yek??? hek hek


Langkah 2:
Kalo nk beli brg2 tu...browse dulu le kt tenet..kdg2 rege beli online ni lg murah..or g le compare2 rege sana sini dulu..cari yg plg murah le...jgn main terjah beli jek..

Langkah 3:
Tolong switch off brg2 letrik kalo x gune yek!!haaaahhhh...lampu2 or kipas or aircond tu...kalo xde org kt area tu tlg le offkan yek..heeeee....jimat letrik maknenyer jimat le duit nk bayo bill..lgpun..bleh kurangkan pemanasan global kan?

Langkah 4:
Ok..potong Astro...hahahhaha....cut kos le katekan...nguhahah...or kalo xnk potong trus... maybe buang le HBO tu..Sports channel yg mahal tu...amik yg basic2 jek..bleh kan?

Langkah 5:
Dapatkan kupon2 percume...kalo mkn fasfood tu kn ke selalu ade kupon kt paper kan??or beli brg2 at a discounted rate la... beli ms rege tgh murah ke..ms ade sale ke...beli baju bundle ke???heeeeeee...

Langkah 6:
Makan kt umah...masak sendrik..jgn asik mkn kt luor jek..g keje tu bwk le bekal..hihihi...yg ni aku dah buat...kompom bleh jimat 200-300 gak sebln tau!!!


ok..setakat tu jek langkah2...wat ms ni..aku mampu ikot langkah no 6 jek tu...tu pun blom tahap total elimination..hak hak...cume dah krgkan dlm kadar 70% gak le dlm kehidupan aku...mmg jimat..bygkan le kalo aku bleh ikot seme langkah tu...huhuhu...byk tu aku bleh kumpul!!!





penah tgk kartun atashinci??? mak dia tu mmg penjimat orgnyer...

2 comments:

  1. selalu kalo da list awal2 pon still lagi leh terbeli brg2 yg xde dalam list...

    ReplyDelete
  2. wahahahha...sama le kite cik panadol oiii.... nk kene ubah sikap ni..huk huk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger