Tuesday, June 1, 2010

Mencipta Nilai Diri Anda

Morning gengs!!! harini tetibe rs nk story mory the morning glory kt korang psl penciptaan nilai diri kite ni.. huhuhu..mende ni pun aku dpt dr buku Adam Khoo (huhuu..mamat ni lagi..).. ok menurut Adam Khoo kite haruslah mencipta nilai diri kite supaya diri kite ni menjd aset pd kompeni yg kite keje tu..or at least pd org2 sekitar kite...hah...ok..aku highlight kan skit ape yg dikatakan nilai diri kite...

" Seorang pekerja A, dibayar gaji RM3000 sebln hanya membuat kerja2 asas sahaja...or kalo kt tpt aku ni..kiteorg panggil tugas2 hakiki sahaja..tidak lebih dr ape yg tertulis di dlm kontrak / scope pekerjaan dia... BANDINGKAN dengan seorang lagi pekerja B yang juga dibayar gaji RM3000 tp membuat extra work yg diluar tugas2 hakiki dia sperti membuat pemasaran, memhandle event2 syarikat, membantu mendapatkan lebih pelanggan dan sebagainya. Ok persoalannyer..apabila tiba ms utk kenaikkan pangkat / gaji..siapakah yg korang rs bos akn naikkan pangkat or gaji dulu?si A or si B?"



Motto Pekerja A

Pekerja B

hah..itulah yg dikatekan seorg pekerja yg telah mencipta nilai dirinye menjd aset syarikat. Dalam situasi pabila syarikat terpaksa membuang pekerja tentunya syarikat tidak akn membuang pekerja yg dianggap aset bukan?tetapi pekerja yg hanye menjlnkan tugas2 hakiki dan tidak lebih dr itu berlambak dipasaran!!!hahahha...betol2..aku stuju ni! hek2.. plus...seniority tidak menggambarkan bahawa nilai diri kte telah meningkat ye...sbb kalo keje 20 thn pun..tp masih lg cume wat keje2 hakiki jek..maknenyer mcm sama jek ngn bdk yg baru masuk..huk2...stuju sesgt ni...hik2...

so skang aku dlm sesi nk mencipta nilai diri aku ni..heeeeeeee....kalo ikot kate bos aku..dia penah kate aku ni aset syarikat..ecehh..puji diri nampak! aku pun ade gak rs mcm tu...wakakakka....hampeh jek kan ayat tu? ..actually aku xde le rs tahap mcm aset ke hape...sbb kengkdg (selalu sbnrnyer) ade gak rs mcm nk g cari keje tpt lain jek!heeeee....especially bile aku stress ngn keje yg berlambak plus kene push ngn bos..hek2... alaaa....aku rs tu perasaan normal kot...errr...kire normal lah aku ni kan? still..seme mende yg aku wat kt kompeni ni semata2 sbb aku ske nk wat mende tu...(tabiat jutawan ni..hik2)..bkn sbb kene pakse or wutever...so skang ni aku berazam utk menambah lg nilai diri aku...mcm mn?heeeeeeee...ok..aku sharekan ngn korang kt bwh ni..mende2 yg aku nk achieve...

  1. Aku nk wat modul ENG 1001
  2. Aku nk bg seminar teknik belajar secara percume kpd bdk2 sekolah
  3. Aku nk tulis artikel dan hantar ke majalah2
  4. Aku nk siapkan kerja2 translation aku yg berlambak tu..hik2
  5. Aku nk wat buku kompilasi set2 soalan peperiksaan UPSR....
Ok, the truth..actually mende2 yg disenaraikan kt atas tu.. lamaaaaaaaaaaa dah aku nk buat..hak2..tp disebbkan aku ade penyakit 'M' ...so mende2 tu terdelay le..mcm kapal terbang yg delay...ahaks..mslhnyer...dah lama tu aku delaykan..hek2...ok..bg le smangat skit!!CHAIYOKK ALIN!!!GO!GO!ALIN!!!


self actualization..payah tu nk capai!atas skali tu...huk2..
A Good Reminder For Myself..should put it on my mirror!!! heeeeeee...LOLs

6 comments:

  1. Teruskan usaha ye. saya lebih suka wat keje yg banyak, presure dari tepu lakukan keje rutin je. cam skg nih hari2 benda yg sama. watkan diri tak produktif je..

    ReplyDelete
  2. thanks redriben for the support..and for being my first commenter!!!lap ya!!!

    ReplyDelete
  3. ahaks...alhamdulillah...Allah dan turunkan hidayah kat kwn aku ni...aku bg semangat 200%...Go Alin!!

    ReplyDelete
  4. kak alin saya pun nak jadi pekerja A tapi untuk kompeni len leh? hahaha~

    go kak alin go~!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger